UUTINEN: Kenelläkään ei lähtökohtaisesti kiinnosta asiantuntijuutesi
Totuushan on se, että kenelläkään ei lähtökohtaisesti kiinnosta sinä tai asiantuntijuutesi. Voit olla vaikka minkä tieteiden tohtori tai myydä taianomaisia, ihmeitä tekeviä tuotteita – mutta sepä ei juuri muita hetkauta. Miksi? Koska ihmiset eivät osta asiantuntijuutta sinänsä. He eivät välitä siitä, kuinka paljon tiedät tai kuinka paljon kokemusta sinulla on.
Ja he ovat kiinnostuneita itsestään. He haluavat ensin tietää, mitä merkitystä tiedoillasi on heille.
Eli mitäpä, jos kertoisit?
Sosiaalinen media on todella hyvä kanava kertoa asiantuntijuudestasi. Voit toki huutaa kadunkulmassakin, mutta sillä et tavoita montaa ihmistä (ellet päädy lehtiotsikoihin, koska häiritsit naapurustoa).
Klassinen Know-Like-Trust -kaava
KNOW – Ihmisten täytyy tietää olemassa olostasi
Ensimmäinen askel on tehdä selväksi, että olet olemassa. Tämä voi tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta on yllättävän monelle asiantuntijalle se tuntuu olevan kompastuskivi. Sinun täytyy aktiivisesti kertoa itsestäsi ja osaamisestasi, sekä kuinka voit olla avuksi ihmisille.
Mieti, missä potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa – olipa kyse sitten sosiaalisesta mediasta, verkostoitumistapahtumista tai muista alan kanavista – ja esittele itsesi heille.
Ole johdonmukainen ja johda asiakkaita siihen oivallukseen, että sinun osaamisestasi on heille hyötyä. Mieti, miten erotut kaikesta muusta hälinästä ja miksi ihmiset haluaisivat pysähtyä ja huomioida sinut.
LIKE – Ihmiset ostavat ihmisiltä, joista pitävät (mutta toki joskus myös myyjästä huolimatta)
Kun ihmiset tietävät, että olet olemassa, seuraava askel on saada heidät pitämään sinusta. Tämä tapahtuu rakentamalla yhteyksiä. Ole helposti lähestyttävä, aito ja kiinnostava. Kerro tarinoita, jaa kokemuksia ja näytä, kuka olet asiantuntijuutesi ulkopuolella. Ihmiset eivät muista pelkkiä faktoja – he muistavat sen, miltä sinä ja viestisi saitte heidät tuntemaan.
Kerro, miksi teet sitä, mitä teet ja mitä se merkitsee sinulle. Oletko kohdannut samoja haasteita, joita asiakkaasi kohtaavat? Miten olet voittanut ne? Inhimillinen viestintä lisää helposti pidettävyyttä ja tekee sinusta helpommin lähestyttävän.
Mutta muista, että kaikkien ei tarvitse pitää sinusta.
TRUST – Sinun pitää ansaita luottamus
Kun olet onnistunut tulemaan tunnetuksi ja herättämään positiivisia tunteita, on aika ansaita asiakkaidesi luottamus. Tämä ei tapahdu yhdessä yössä, vaan se vaatii pitkäjänteistä ja johdonmukaista toimintaa. Jaa asiantuntijuuttasi ja osoita, että tiedät, mistä puhut. Hyödynnä asiakkaiden suosituksia, referenssejä ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten olet auttanut muita.
Tärkeää on muistaa, että luottamus ei synny pelkästään tiedosta, vaan siitä, että asiakkaasi uskovat sinun voivan auttaa heitä. Näytä, että ymmärrät heidän ongelmansa ja että sinulla on ratkaisu niihin. Ole luotettava ja pidä lupauksesi. Jossain kohtaa asiakkaasi suosittelevat sinua eteenpäinkin.
Kun saat asiakkaistasi tuntemaan, että he tuntevat sinut sekä pitävät ja luottavat sinuun – on heidän huomattavasti helpompaa ostaa sinulta.
Kirkasta oma asiantuntijabrändisi ja viestintäsi sen myötä – ota yhteyttä minuun LinkedInissä, emmi@muutostoimistokuohu.com tai p. 040 7669 558
Jos tarinoiden kirjoittaminen kiinnostaa – esimerkiksi osana asiantuntijuuttasi – niin pidän omakustannekirjan tekemisestä koulutuksen, ennakkoilmoittautuminen on auki täällä!